Kubus creatief met uitdagingen in coronatijd
De coronatijd biedt ons allemaal uitdagingen en het vraagt van veel bedrijven en organisaties een andere en meer creatieve aanpak. Centrum voor kunst en cultuur Kubus stimuleert creativiteit en creatief is ook precies hoe zij als organisatie met deze coronatijd omgaat. Matthijs Broers is verantwoordelijk voor het cursusaanbod van Kubus en van daaruit nauw betrokken bij de aanpassingen die Kubus doet om in coronatijd door te kunnen blijven gaan.
Kubus gaat door
“Je kunt je richten op dingen die niet meer kunnen, maar het is veel uitdagender om te kijken naar wat er wel kan!”, aldus Broers. Vanuit deze gedachte heeft Kubus afgelopen jaar veel tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van een duurzaam online aanbod. Verder zijn heel duidelijke coronaregels afgesproken voor in het gebouw waar iedereen zich aan houdt. Daardoor lukt het Kubus (deels) open te blijven. Als iets toch niet fysiek in het gebouw kan, gaat het online door. Broers: “Om flexibel te zijn, hebben we nu ook knipkaarten. Hiermee kun je een les volgen wanneer het jou uitkomt en als er even geen les is, bewaar je jouw tegoed voor later.” Een nieuwe aanpak die voor de cursisten aantrekkelijk is. Anderzijds is het voor Kubus zelf essentieel om in deze tijd inkomsten te hebben om financieel gezond te blijven.
Cultuur als uitlaatklep
Sport en cultuur zijn een belangrijke uitlaatklep. In deze coronatijd hebben mensen extra behoefte aan zo’n uitlaatklep. Kubus is in Lelystad de aangewezen plek voor jong en oud om zich cultureel en creatief te ontwikkelen. Broers: “We zien gelukkig dat steeds meer mensen zich nu inschrijven voor bijvoorbeeld keramieken en beeldhouwen. Als het nodig is bedenken docenten creatieve oplossingen om mensen online les te kunnen geven. Je kunt bijvoorbeeld een kleipakket krijgen als je wil kleien. Samen met online instructies en contact met de docent kun je daar thuis mee aan de slag.”
Aanhaken op vraag
Door corona zijn we dit jaar de dingen opeens heel anders gaan doen dan we gewend waren. We zijn gaan thuiswerken en doen nog meer online dan voorheen. Hier moeten organisaties in meegaan, of ze willen of niet. Kubus ziet het als uitdaging om aan te haken op de vraag uit de markt. Broers: “Ons creatieve aanbod is groot en de docenten ontwikkelen continu vernieuwende programma’s. Zoals de nieuwe cursus jazzimprovisatie die zowel fysiek als online te volgen is. Ook zien we graag dat mensen zelf een idee inbrengen waar wij als cultureel centrum op kunnen inspringen. Met zorgorganisatie Kwintes ontwikkelden we dit jaar bijvoorbeeld het muziektheater ‘ja dokter, nee dokter’. Zij kwamen naar ons toe met een idee om iets creatiefs te doen met mensen met psychosociale en psychiatrische klachten. Met hulp van onze theaterdocent is hier een unieke theaterproductie uit ontstaan.”
Podium voor creativiteit
Kubus biedt creativiteit een podium. Iets wat in deze tijd niet vanzelfsprekend is omdat veel evenementen moesten worden geannuleerd. Broers: “Onze leerlingen willen op het podium staan met hun muziek, dans of theater. Het liefst live met publiek in onze vertrouwde theaterzaal. Maar ook als dit niet kan, blijven de optredens doorgaan. We hebben intussen alle mensen en techniek in huis voor professionele livestreams van optredens.”
Sociale rol Kubus
“Door corona is voor veel mensen de wereld kleiner geworden. Mensen die voorheen nog ergens kwamen, zitten nu vaker binnen. Vooral bij ouderen is het gevaar op eenzaamheid groter”, aldus Broers. Kubus is betrokken bij diverse welzijnsprojecten zoals ‘Een tegen Eenzaamheid Lelystad’. Broers: “Met bijvoorbeeld het kunstmaatje-project maken onze leerlingen iets moois voor ouderen die zo contact met de buitenwereld houden. Ouderen sturen verder foto’s naar ons, die cursisten natekenen voor een speciale expositie. Ook krijgen we binnenkort een eigen buurtkamer waar ouderen elkaar twee keer per week kunnen ontmoeten en creatief aan de slag gaan.”
Ons complete aanbod bekijken, klik hier.