24 juni 2024

Kubus boekt grote vooruitgang in aanpak lerarentekort

Het innovatieve onderwijsprogramma Scala, ontwikkeld door Kubus in samenwerking met de gemeente Lelystad en de schoolbesturen (Stichting SchOOL, SCPO en SKO), boekt grote vooruitgang in het aanpakken van het lerarentekort. Sinds de lancering begin vorig jaar heeft Scala het primair onderwijs verrijkt met activiteiten in techniek, cultuur, natuur, media en bewegen en heeft daarmee omgerekend 440 dagen een leerkracht vervangen met een bereik van 7.300 leerlingen.

Kinderen samen kunstzinnig bezig

Scala biedt aanvullend onderwijs dat leerlingen helpt hun talenten te ontdekken door middel van een breed scala aan activiteiten zoals het verkennen van virtuele werelden, leren over de herkomst van voedsel en werken met microscopen. Doordat Kubus hele dagdelen van het lesprogramma overneemt met bevoegde leerkrachten, kunnen de vaste leraren hun uren elders inzetten en brengt Scala een oplossing voor het tekort aan personeel. “Dit programma versterkt daarnaast de onderwijskwaliteit en biedt leerlingen unieke leermogelijkheden”, aldus Ineke van Enk, manager Onderwijs & Samenleving bij Kubus.

Positieve impact en groei
Het programma begon toen een school in Lelystad gedwongen was om leerlingen één dag per week naar huis te sturen vanwege het lerarentekort. Binnen anderhalve week organiseerde Kubus een culturele schooldag, wat het startpunt vormde voor Scala. Dankzij gemeentelijke subsidies heeft Scala zich snel ontwikkeld tot een volwaardig programma met leerlijnen en lessenseries voor zeven verschillende leergebieden. Omdat ook het cultuuronderwijs te lijden heeft onder het personeelstekort, bedacht Kubus deze oplossing en benaderde zij de onderwijsinspectie. Deze bestempelde de aanpak als innovatief en beschreef de bijdrage van Scala in de inspectierapporten als positief.

Alex Blei, schoolleider van De Regenboog, geeft aan dat hun school als visie heeft te ‘leren met hoofd, hart en handen’ en dat het de leerkrachten vaak aan tijd, specifieke expertise en materiaal ontbreekt om dit goed uit te werken. “Het reguliere lesrooster geeft soms weinig ruimte om creatieve talenten te ontwikkelen. Scala voorziet juist in die behoefte.”

“Materialen die Scala meebrengt zijn van grote meerwaarde. Je hebt als school nu eenmaal niet voor een hele groep een ukelele of voldoende Legosetjes om een techniekles te vullen. Ook hebben groepsleerkrachten nooit die gerichte expertise van de Scaladocenten voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van een game. Hierdoor is Scala een mooie manier om leerlingen hun talenten te laten ontdekken,” zegt Jeanly Tumundo, directeur van CBS de 3Sprong.

Alex van Zijl, directeur-bestuurder van Kubus, benadrukt: “We zijn trost dat de Kubus een oplossing kan leveren aan het ernstige leerkrachtentekort door het vaste personeel te ontlasten met unieke ‘rijke’ lessen en zo te voorkomen dat leerlingen een dag naar huis gestuurd moeten worden. Dat wil je zeker in Lelystad niet. Scala heeft laten zien dat samenwerking en creativiteit krachtige oplossingen bieden voor het lerarentekort.”

Toekomstplannen
Van Enk vervolgt: “Er is een groeiende vraag naar thematische lessenseries, zoals microscopen bij het thema ‘Insecten’ of ‘Archeologie’ bij het thema ‘Prehistorie’. Voor de toekomst hopen we Scala ook in het voortgezet onderwijs te introduceren. Er zijn al gesprekken in die richting.”

Voor meer informatie over Scala, klik hier.