Creatieve oplossingen versterken lesaanbod
Kubus is als gebouw tijdelijk gesloten, maar er gebeurt nog van alles! Iedereen is binnen no time overgegaan naar digitale lessen. Van Skypen en bellen tot Zoomen en filmopnames. De docenten bekijken samen met hun cursisten de beste oplossing voor hun lessen. En wat ze daarbij tegenkomen is vaak heel verrassend!
Eén van de docenten die nu online werkt met zijn cursisten is Mattijs Hoogendijk. Als klassiek geschoold zanger geeft hij vanuit Kubus les aan een diverse groep mensen met een vrij breed repertoire. Van een voormalige zangeres op leeftijd met een schat aan ervaringen tot jongvolwassenen die de lichtklassieke zanglessen gebruiken om hun zangtechnieken te verbeteren. Sinds de Corona maatregelen half maart zijn ze allemaal noodgedwongen overgestapt op onder andere videobellen en videolessen.
“Toen Kubus moest sluiten zei ik tegen iedereen dat ze het in ieder geval moesten uitproberen. En dan evalueren we na een aantal lessen hoe het gaat.” Mattijs heeft een groep cursisten die allemaal makkelijk online kunnen werken en hij ziet dat zijn leerlingen het online les krijgen tot nu toe positief waarderen. “Ik merk en voel dat mensen het leuk vinden”.
Het eerste wat Mattijs met de cursisten moest regelen was het creëren van een goede setting bij de mensen thuis. Dat kon vrij gemakkelijk met een telefoon voor het videobellen en eventuele opnames én een computer voor het afspelen van vooraf gespeelde begeleiding. Normaal spelen en zingen ze samen, maar door vertraging in de internetverbinding is samen musiceren online een uitdaging. De mp3’s die Mattijs opneemt en toestuurt lost dit op.
Ook het moment waarop de lessen plaatsvinden vraagt om meer flexibiliteit. Als je thuis muziek gaat maken of gaat zingen, moet je natuurlijk wel rekening houden met buren en huisgenoten. Dan is bijvoorbeeld soms een middag opeens handiger dan de normale avond waarop iemand les heeft. Daarbij zag Mattijs zijn cursisten bij de fysieke lessen één keer in de twee weken. Nu het lesgeven online gaat, krijgen de cursisten de ene week een oefenvideo om zelf mee aan de slag te gaan. Denk aan ademoefeningen, lichamelijke warming up en zangtechnieken. De andere week heeft Mattijs een één op één live videogesprek met de cursist. “Je wordt er heel creatief van”, stelt Mattijs.
Het online lesgeven vraagt meer voorbereidingstijd. Je moet nog preciezer weten wat je zegt en de lessen worden meer standaard. Iets wat van te voren misschien niet positief leek, maar nu eigenlijk heel effectief blijkt te zijn. De lessen zijn heel to the point. Doordat de leerlingen nu instructievideo’s en online oefenmaterialen thuis krijgen, krijgt de les zelfs een extra dimensie volgens Mattijs: “Online lesgeven is ideaal voor het aanleren van technieken.” Hij ziet dan ook mogelijkheden om binnenkort een volwaardige online cursus over zangtechniek aan te bieden. Een cursus die een goede basis biedt om aan de slag te gaan met zingen.
Het videobellen biedt ook meer ruimte voor veiligheid. “Ondanks dat je de hele tijd naar je eigen gezicht zit te kijken gaat het op je gemak voelen gek genoeg makkelijker,” volgens Mattijs.
Ziet Mattijs dan geen uitdagingen? Die zijn er ook volgens hem. “Zingen is communicatie en je doet het om in het moment voor een publiek te zingen”. Het succes van online lessen ligt volgens Mattijs dan ook grotendeels aan wat een leerling zelf onderneemt met bijvoorbeeld zingen in een koor of kwartet om het geleerde in de praktijk te brengen.
Mattijs is blij met de online lessen en ziet ze als een goede toevoeging straks ook op de fysieke lessen. Zo worden er steeds dingen ontdekt die het lesgeven nog meer kunnen aanvullen in de toekomst.